مقاله:قوانین سیستم سویس بر پایه درجه C04
مقاله:قوانین سیستم سویس بر پایه درجه C04
قسمت دوم
به قلم:استاد کاوه هنری
D.روشهای جابجایی و معاوضه
مثال: S1 شامل بازیكنان 1، 2، 3 و 4 وS2 شامل بازیكنان 5، 6، 7 و 8 است.
D1. جا بجایی در S2 باید با پایینترین بازیكنان شروع شود كه به ترتیب نزولی زیر است:
a) 5 – 6 – 8 – 7
b) 5 – 7 – 6 – 8
c) 5 – 7 – 8 – 6
d) 5 – 8 – 6 – 7
e) 5 – 8 – 7 – 6
f) 6 – 5 – 7 – 8
g) 6 – 5 – 8 – 7 etc.
توجه: همه شمارههای قابل تركیب با ارقام 5، 6، 7 و 8 را به ترتیب صعودی بگذارید.
D2. هنگام انجام یک معاوضه بین S1 و S2تفاوت بین شمارههای معاوضه شده باید حتی الامکان خیلی کوچک باشد.
وقتی تفاوت گزینشهای مختلف یکسان است، حالتی را که به پایینترین بازیکن S1 مربوط است انتخاب کنید.
معاوضه دو بازیکن S1 | |||||||||||||||||
| S2 |
معاوضه یک بازیکن S2 | |||||||||||||||||
| S2 |
ماتریسهای بالا دارای ترتیبی است که معاوضهها باید بر اساس آن صورت گیرد.
معاوضه یک بازیکن a) 4و 5 b) 4و 6 c) 3و 5 و غیره. تاi) 2 و 7
معاوضه دو بازیکن j) 4+3 با 6+5 k) 4+3 با 7+5 l) 4+2 با 6+5 و غیره.
بعد از هر تعویض، هم S1 وهمS2 بر طبق A2 باید مرتب شوند.
ملاحظه: اگر تعداد بازیکنان گروه امتیازی فرد باشدS1دارای یک بازیکن کمتر از S2 است. بنابر این با 7 بازیکن، S1 شامل بازیکنان 1، 2، 3 وS2 شامل 4، 5، 6 و 7 است. دراین حالت میتوان معاوضههای مورد نیاز را با کم کردن یک فرد از همه تعداد نفرات در S1 و S2 از ماتریسهای بالا بدست آورد. بنابر این آخرین ستون ماتریس دوم بدون استفاده میشود.
E. قوانین اختصاص رنگ
برای هر قرعهکشی (به ترتیب نزولی) بکار ببرید.
E1. به هر دو تقدم رنگ را تخصیص بدهید.
E2. تقدم رنگ را به قویتر تخصیص بدهید.
E3. رنگها را نسبت به آخرین دوری که بازیکنان در آن با رنگهای متفاوتی بازی کردهاند، متناوب کنید.
E4. تقدم رنگ را به بازیکن با رده بالاتر بدهید.
در اولین دور، همه بازیکنان شماره زوج مرتب شده در S1 رنگ متفاوتی نسبت به بازیکنان شماره فرد مرتب شده در S2 دریافت خواهند کرد.
F. ملاحظات نهایی
F1. بعد از اینکه قرعهکشی تمام شد، قرعهکشی را پیش از اعلام طبقهبندی کنید.
معیارهای طبقهبندی به ترتیب نزولی زیر است.
_ بازیکن با امتیاز بالاتر در قرعهکشی انجام شده مربوط
_ جمع امتیاز هر دو بازیکن قرعهکشی شده مربوط
_ ردهبندی بر طبق A2 برای بازیکن بالاتر در قرعهکشی مربوط
F2. استراحتها و موردی از قرعهکشی که واقعاً بازی انجام نشده، یا از دست دادن امتیاز در اثر دیر رسیدن یا نیامدن یکی از بازیکنان باشد، در رابطه با رنگ منظور نخواهد شد. یک چنین موردی از قرعهکشی برای دورهای آینده غیر قانونی محسوب نمیشود.
F3. بازیکنی که بعد از 5 دور، این سابقه رنگ را دارد:
BWW–B
(برای مثال در دور چهارم بازی معتبری نداشته)، به این صورت رفتار میشود:
–BWWB
بنابراینWB–WB بصورت –WBWB منظور میشود.
BWW–B–W بصورت – –BWWBW
F4. چون همه بازیکنان در یک گروه متجانس پیش از شروع دور اول بر طبق A2 مرتب میشوند، بالاترین بازیکن S1 در مقابل بالاترین بازیکن S2 بازی خواهد کرد و اگر تعداد بازیکنان فرد باشد، پایینترین بازیکن استراحت میگیرد.
F5. بازیکنانی که از مسابقه کنارهگیری بکنند دیگر وارد قرعهکشی نمیشوند.
بازیکنان معینی که اظهار کنند در دور مشخصی بازی نمیکنند، درآن دور وارد قرعهکشی نمیشوند و امتیاز صفر میگیرند.
F6. قرعهکشی که رسمًا اعلام شده است تغییر نمیکند مگر اینکه موارد قطعی قرعهکشی (B1 وB2) را نقض کند.
F7. اگر نتیجه بازی اشتباهاً بازنده نوشته شده باشد یا بازی با رنگهای اشتباه انجام شده باشد یا درجه بازیکن باید تصحیح شود، آنوقت این موارد فقط در قرعهکشی که هنوز انجام نشده است اثر داده میشود. اگر در قرعهکشی که قبلاً اعلام شده است ولی هنوز بازی نشده موثر است درباره آن داور تصمیم میگیرد.
موارد زیر اجرا میشود مگر اینکه در مسا بقه چیز دیگری اعلام شود:
F8. بازیکنانی که بدون اطلاع به داور غایب شوند به منزله کنارهگیری ایشان منظور میشود.
F9. بازیهای عقب افتاده فقط برای قرعهکشی مساوی منظور میشود.
F10. با استفاده از معیارهای زیر به ترتیب نزولی ردهبندی نهایی را انجام دهید:
- بالاترین امتیاز کسب شده: در صورت تساوی چند بازیکن، جایزه نقدی باید بین آنها تقسیم شود.
- جایی که مقام اول مورد نظر است: بهترین نتیجه بازیکنان مقابل یکدیگر ملاک است.
- بالاترین میانگین درجه حریفان
- قرعهکشی
منبع : سايت مدرسه شطرنج پيشگام تهران