خوش آمدید

قوانین سیستم سویس بر پایه درجه C04


قسمت اول

قوانین سیستم سویس بر پایه درجه C04

 

مصوب اجلاس عمومی 1992،1997و1998

 

A.علایم و تعاریف مقدماتی

 

A1 . درجه

مقتضی است همه درجه‌ها كه توسط بازیكنان ارایه شده است كنترل شود.

اگر درجه معتبری برای یكی از بازیكنان مشخص نیست، داورها برای او تخمینی حتی الامكان صحیح پیش از شروع مسا بقه بزنند.

(برای تبدیل ingo آلمان به BCF بریتانیا از این رابطه استفاده می شود:

BCF *8 +600 = ingo * 8 - 2840 )

A2 . دستورالعمل

بازیكنان فقط به منظور قرعه‌كشی به ترتیب زیر رده‌بندی می‌شوند:

a) امتیاز

b) درجه

c) عنوان فیده ( استاد بزرگ بین‌المللی- استاد بزرگ زنان- استاد بین‌المللی- استاد بین‌المللی زنان-استاد فیده - استاد فیده زنان – بدون عنوان)

d) به ترتیب حروف الفبا (مگر اینكه روش دیگری، جایگزین این ملاك رده‌بندی، اعلام شده باشد). این دستورالعمل پیش از اولین دور (بدیهی است وقتی همه امتیازها صفر هستند) برای تعیین شماره قرعه‌كشی بكار می‌رود: بالاترین شماره را یك می‌دهد و غیره.

A3. گروه های امتیازی

بازیكنان با امتیاز مساوی تشكیل یك گروه امتیازی متجانس را می دهند.

بازیكنانی كه بعد ازقرعه‌كشی یك گروه امتیازی، بدون حریف باقی می‌مانند، به گروه بعدی تنزل می‌كنند كه در نتیجه گروه اخیر نامتجانس خواهد شد.

هنگام قرعه‌كشی یك گروه نامتجانس، بازیكنا نی كه تنزل كرده‌اند در صورت امكان، اول قرعه‌كشی می‌شوند تا بتوان با گروه امتیازی باقیمانده مانند یك گروه متجا نس رفتار كرد.

با یك گروه امتیازی كه حداقل نیمی از بازیكنان آن از گروه امتیازی بالاتر آمده‌اند هم، مانند گروه متجانس رفتار می‌شود.

 

 

A4. شناورها

با قرعه‌كشی یك گروه امتیازی نامتجا نس، بازیكنان با امتیازهای نامساوی قرعه‌كشی می‌شوند. برای اطمینان از اینكه این موضوع در دور بعد برای همین بازیكنان اتفاق نیافتد روی كارت قرعه‌كشی نوشته می‌شود. بازیكن رده بالاترعلامت تنزل (↓) دریافت می‌كند و بازیكن رده پایین‌تر علامت ترقی (↑) دریافت می‌كند.

A5. استراحت

وقتی مجموع كل تعداد بازیكنان فرد باشد (یا فرد بشود) درآخر قرعه‌كشی بناچار یك بازیكن بدون حریف می‌ماند. این بازیكن استراحت می‌خورد و یك امتیاز بدون حریف و بدون رنگ می‌گیرد.

یك استراحت مانند یك تنزل منظور می‌شود.

A6.زیرگروه‌ها

برای انجام قرعه‌كشی، هر گروه امتیازی به دو گروه به نام‌های S1 و S2 تقسیم می‌شود.

در یك گروه امتیازی نامتجانس،S1 شامل همه بازیكنانی می‌شود كه از گروه امتیازی بالاتر تنزل كرده‌اند. در یك گروه امتیازی متجانس، S1 شامل تعداد بازیكنان نیمه بالاتر گروه امتیازی است (كه از طریق گرد كردن كاهشی بدست آمده است).

تعداد بازیكنان درS1 با "P" نشان داده می‌شود و آن نشانه تعداد قرعه‌كشی‌هایی است كه انجام خواهد شد. در هر دو حالت،S2 شامل سایر بازیكنان گروه است.

در هردو حالت، بازیكنان S1 و S2 بر طبق دستورالعمل A2 رده‌بندی می‌شوند.

A7- تفاوت رنگ و تقدم رنگ

تفاوت رنگ یك بازیكن، تعداد بازی‌های او با مهره سفید منهای تعداد بازیهایش با مهره سیاه است.

بعد از یك دور، تقدم رنگ را برای هر بازیكن می‌توان تعیین كرد.

a) تقدم رنگ قطعی زمانی واقع می‌شود كه تفاوت رنگ یك بازیكن بزرگتر از 1 یا كوچکتر از1- باشد و یا وقتی که در طی دو دور پیش، رنگ یكسان داشته است.

وقتی تفاوت رنگ، كوچكتر از صفر است یا دو بازی آخر با مهره سیاه انجام شده است، سفید مقدم است و در غیر این صورت سیاه.

در این حالت، رنگ (اجباری) قبلأ روی كارت قرعه‌كشی نوشته می‌شود (درآخرین دور، این قانون هنگام قرعه‌كشی بازیكنان دارای امتیاز بالای 50% موثر نیست).

b) تقدم رنگ موثر، وقتی واقع می‌شود که تفاوت رنگ بازیكنی مخالف صفر است.

وقتی تفاوت رنگ، كوچكتر از صفر است سفید مقدم است ودر غیر این صورت سیاه.

c) یك تقدم رنگ ملایم، وقتی واقع می‌شود که تفاوت رنگ بازیكنی صفر است و با توجه به دور پیش، تقدم در تناوب رنگ مورد نظر است. در این حالت، تفاوت رنگ بصورت 0+ و یا 0- كه مربوط به دور پیش است ثبت می‌شود ( به ترتیب سفید یا سیاه).

پیش از دور اول، تقدم رنگ بازیكن (غالبأ‌ بالاترین شخص) با قرعه تعیین می‌شود.

A8. تعریف x

تعداد قرعه‌كشی‌هایی كه در یك گروه امتیازی خواه متجانس یا نامتجانس، بدون توجه به همه موارد تقدم رنگ می‌توان انجام داد با علامتx  نشان داده می‌شود:

x می‌تواند به صورت زیر محاسبه شود:

تعداد بازیكنانی كه تقدم رنگ سفید دارند = w

تعداد بازیكنانی كه تقدم رنگ سیاه دارند = b

تعداد بازیكنان در گروه امتیازی كه بر 2 تقسیم و بصورت افزایشی گرد شده است = q

 

جمع‌بندی موارد بالا

اگر w < b آنگاه q –b  = x

و در غیر اینصورت q - w = x

 

A9 .جابجایی و معاوضه

a) برای اینكه یك قرعه‌كشی صحیح انجام شود، اغلب تغییر در ترتیب S2 ضروری است. قوانین چنین تغییری كه جابجایی نامیده می‌شود در D1 است.

b) در یك گروه امتیازی متجانس، ممكن است معاوضه بازیكنان S1 و S2 ضروری باشد.

قوانین تعویض‌ها در بند D2 یافت می‌شود. بعد از هر معاوضه درS1 و S2 آنها بر طبق A2 مرتب می‌شوند.

 

B.معیار قرعه‌كشی

 

معیار قطعی

(اینها قابل نقض نیست. در صورت لزوم، بازیكنان به گروه امتیازی پا یین‌تر نزول می‌كنند.)

B1

a) دو بازیكن نباید بیش از یك بار مقابل هم قرار بگیرند.

b) بازیكنی كه یك امتیاز بدون بازی دریافت كرده است، خواه با استراحت یا بواسطه حریفی كه به موقع حاضر نشده، استراحت نخواهد گرفت.

B2

a) تفاوت رنگ هیج بازیكنی بیشتر از 2+ یا كمتر از 2- نشود.

b) هیچ بازیكنی رنگ مهره یكسانی را سه دفعه پی در پی دریافت نكند.

معیار نسبی

(اینها در اولویت بعدی قرار دارند و در حد امكان باید اجرا شوند. برای رعایت این معیارها ممكن است جابجایی‌ها و حتی معاوضه‌هایی انجام شود ولی هیچ بازیكنی نباید به گروه پایین‌تر برود.)

B3.

تفاوت امتیاز دو بازیكنی كه در قرعه مقابل هم قرار می‌گیرند حتی‌الامكان و بصورت ایده‌آل صفر باشد.

B4.

در حد امكان بازیكنان بیشتری به تقدم رنگ خودشان برسند (هر گاهx  گروه امتیازی مخالف صفر باشد این قانون باید نادیده گرفته شود. هر بار كه نتوان تقدم رنگ را تخصیص داد از x یكی كم می‌شود.)

 

B5.

برای هیچ بازیكنی نباید در دو دور متوالی شناوری یكسانی پیش بیاید.

B6.

هیج بازیكنی نباید شناوری یكسانی مانند دو دور پیش (دور اسبق) داشته باشد.

توجه: در دور آخر، موارد B2، B5، B6 هنگام قرعه‌كشی بازیكنان با امتیاز بالای 50% بكار نمی‌رود.

 

C.روش قرعه‌كشی

 

قرعه‌كشی از بالاترین گروه امتیازی و با بكار بردن روش‌های زیر شروع و شامل همه گروه‌های امتیازی می‌شود، تا یك قرعه‌كشی قابل قبول حاصل شود. سپس قوانین تخصیص رنگ (E) برای تعیین اینكه كدام بازیكن با مهره سفید بكار برده می‌شود.

C1. اگر گروه امتیازی دارای بازیكنی باشد كه بدون نقض B1 و B2 نتوان برایش حریفی از این گروه پیدا كرد،آنوقت:

اگر این بازیكن از گروه امتیازی بالا تنزل كرده است قانون C12 را بكار ببرید.

اگر این گروه امتیازی، پایین‌ترین گروه باشد، قانون C13 را بکار ببرید.

در تمامی حالات دیگر: این بازیكن را به گروه امتیازی بعدی منتقل كنید.

 

C2. x را بر طبق A8 محاسبه كنید.

 

C3. P را بر طبقA6 محاسبه كنید.

 

C4. بازیكنان با بالاترین رده را در گروه S1 و تمامی دیگر بازیكنان را در S2 قرار دهید.

 

C5. بازیكنان S1 و S2 را بر طبق A2 مرتب كنید.

 

C6. بازیكنان با بالاترین رده S1 را در قرعه‌كشی مقابل بازیكنان با بالا‌ترین رده S2 قرار دهید و بالاترین نفر بعدی را ازS1 در مقابل بالاترین نفر بعدی از S2 قرار دهید و غیره.

اگر اكنون تعداد p قرعه‌كشی با رعایت B1 و B2 حاصل شود، قرعه‌كشی این گروه امتیازی بطور كامل انجام گرفته است.

- در حالت یك گروه متجانس: بازیكنان باقیمانده به گروه امتیازی بعدی برده می‌شوند. با این گروه دوباره ازC1 شروع كنید.

- در حالت گروه نامتجا نس: ابتدا فقط بازیكنانی كه تنزل داده شده‌اند قرعه‌كشی می‌شوند. با استفاده ازC2 قرعه‌كشی گروه باقیمانده متجانس را شروع كنید.

 

C7. یك جابجایی جدید را بر طبق D1 در S2 انجام دهید و دوباره از C6 شروع كنید.

 

C8. در حالت یك گروه (باقیمانده) متجانس: یك معاوضه جدید بینS1 و S2 بر طبقD2 انجام دهید ودوباره ازC5 شروع كنید.

 

C9. برای شناورهای نزولی معیارهای B6 و B5 را (دراین دستورالعمل) كنار بگذارید ودوباره از C4 شروع كنید.

 

C10. در حالت گروه با قیمانده متجانس: قرعه‌كشی پایین‌ترین بازیكن تنزل داده شده را باطل كنید و مجددأ با بكار بردن C7 سعی كنید حریف دیگری برای این بازیكن پیدا كنید.

-اگر امكان قرعه‌كشی دیگری برای این بازیكن نباشد، آنگا ه اول معیار B6 را كنار بگذارید و بعد از آن معیارB5 را برای شناورهای صعودی كنار بگذارید و دوباره از C2 شروع كنید.

 

C11. مادامی كهx  از p كمتر است: به x یكی اضافه كنید. هنگام قرعه‌كشی گروه باقیمانده، قرعه همه بازیكنان تنزل داده شده را بشكنید. دوباره از C3 شروع كنید.

 

C12. در حالت گروه نامتجانس: قرعه‌كشی گروه امتیازی قبلی را بشكنید. اگر در این گروه امتیازی بتوان قرعه‌كشی را بصورتی انجام داد كه بازیكنان دیگری از این طریقه تنزل داده شوند و این كار به ما اجازهP  قرعه‌كشی را بدهد، آنوقت این قرعه‌كشی جایگزین قرعه‌كشی در گروه امتیازی قبلی خواهد شد.

 

C13. در حالت پایین‌ترین گروه امتیازی: قرعه‌كشی گروه امتیازی ماقبل آخر شكسته می‌شود. سعی كنید قرعه‌كشی دیگری در گروه ماقبل آخر بصورتی انجام دهید كه به پا یین‌ترین گروه امتیازی اجازه قرعه‌كشی را بدهد.

اگر در گروه امتیازی ماقبل آخر p صفر شود (بعنوان مثال هیچ قرعه‌كشی‌ای نتوان یافت كه اجازه قرعه‌كشی صحیح را در پایین‌ترین گروه بدهد) آنگاه این دو گروه كه پایین‌ترین گروه‌های امتیازی هستند یكی می‌شوند و پایین‌ترین گروه امتیازی جدید را تشكیل می‌دهند. بنابر این اكنون گروه امتیازی ماقبل آخر دیگری هست كه بتوان با آن C13 را تكرار كرد و به قرعه‌كشی قا بل قبولی دست یافت.

 

C14. P را یك واحد كاهش دهید (و اگر مقدار اولیه x بزرگتر از صفر بود x را هم یكی كاهش دهید) تا زمانی كهp   برابر با صقر نشوذ دوباره ازC4 شروع كنید.

اگر p مساوی صفر شود تمام گروه بطور كامل به گروه بعدی تنزل داده می‌شود.

دوباره با این گروه امتیازی ازC1 شروع كنید.

                 نقل از شایت شطرنج پیشگام



کپی
لینک اشتراک گذاری

  • 705
  • 0